|
'
|
i

THE NATION: Information Warfare

Iran and Cuba
Zap U.S. Satellites

By J. MICHAEL WALLER

Acting on behalf of the mullahs in Tehran, Fidel Castro
has been jamming U.S. satellite broadcasts into Iran
from an electronic-espionage base outside of Havana.

tate sponsors of terrorism not
only threaten U.S. interests on
land, at sea and in the air, but
now they have teamed up to
attack U.S. assets in space. By
successfully jamming a US.
communications satellite over the At-
lantic Ocean, the regimes of Cuba and
Iran challenged U.S. dominance of space
and the assumptions of free access to sat-
ellite communication that makes un-
disputed U.S. military power possible.

The Bush administration, meanwhile,
appears paralyzed about how to cope
with this latest threat, which one U.S. offi-
cial likens to an “act of war.” The target
of these terrorist states: Telestar-12, a
commercial communications satellite
orbiting at 15 degrees west, 22,000 miles
above the Atlantic.

At press time, nearly a month has
passed since the Cuban government
began jamming U.S. government and pri-
vate Persian-language TV and radio
broadcasts into Iran. At a time when
international political change and mili-
tary action can be decided within a mat-
ter of days, the U.S. government assumes
unfettered access to communications sat-
ellites to be a crucial tool of statecraft.
Americans use satellites to broadcast and
relay radio and TV programming into
denied areas such as North Korea, Cuba,
Iran, the People’s Republic of China and
even friendly countries.

A hostile attack on a U.S. communica-
tions satellite, even if that attack only
Jams a signal for a few days or weeks,
could be decisive in the current envi-
ronment of geopolitical instability. The
Pentagon sees communications satellites
as vital tools to promote “regime change”
where hostile or terrorist-sponsoring
governments can be undermined from

34 + Insight

within simply by broadcasting honest
and accurate news and information to
truth-starved populations. The Bush
administration belatedly has recognized
the power of news in places such as Iran,
where popular demonstrations against
the theocracy of mullahs have been
building for several years.

The jamming of Telestar-12 began on
July 6, coinciding with the startup of a
new Persian-language TV news broad-
cast to Iran sponsored by the Voice of
America (VOA). The VOA started the
half-hour evening program, News and
Views, just as a new wave of pro-democ-
racy protests was about to challenge a
regime the White House considered part
of the “Axis of Evil” along with North
Korea and the regime of Saddam Hus-
sein in Iraq. Iranian television is cen-
sored to redact news about the increas-
ing unrest against the government.

“The program had been designed to
give Iranian audiences more truthful,
objective news than is available through

state-controlled media,” says Steven
Johnson, a former State Department offi-
cial and public-diplomacy expert now at
the Heritage Foundation. Iranian jour-
nalists working inside their country pro-
vide the VOA with news stories and video
footage. The program augments impres-
sive 24-hour TV-broadcasting efforts by
Iranian expatriates in California and
praised by President George W. Bush in
a July 29 press conference [see p. 36].
Satellite television has grown in pop-
ularity in Iran as a way of receiving qual-
ity entertainment and news — a far cry
from the rerun fare and regime propa-
ganda broadcast on Iran’s six major
channels. Though the regime banned sat-
ellite dishes in 1995, Iranians now own
more than 1 million of them, many of
which are small and easily concealed.
About six Persian-language TV chan-
nels, run by Iranian expatriates, also are
beamed into Iran. Those broadcasts are
uplinked to the Telestar-5 satellite orbit-
ing above the territorial United States,
downlinked to the Washington Interna-
tional Teleport in Northern Virginia and
then uplinked again to Telestar-12 above
the Atlantic, where they are beamed
down to Iran. Satellite-broadcasting

August 19 - September 1, 2003

w25 721, 2N S201)q2 |

SR BB 57



experts say that Tehran is not able to jam
Telestar-12 directly because its station-
ary orbit is out of the range of that coun-
try’s antenna-based jammers. But, while
the mullahs can’t touch Telestar-12, their
ally in Havana can and does.

When Telestar-12’s owner, Loral
Skynet, learned of the jamming it hired
Chantilly, Va.-based Transmitter Loca-
tion Systems LLC (TLS) to use its orbit-
ing geolocation system to vector in on
the source of the interference with the
satellite’s transponders. Within three
days, TLS had the location: 22 degrees,
5SS minutes, 43 seconds north by 82
degrees, 23 minutes, 19 seconds east —
Bejucal, a Russian-built electronic-
intelligence facility about 20 miles
southwest of Havana.

A June 2001 study examined the
Bejucal base’s offensive capabilities
apart from espionage. Authored by
Manuel Cereijo, a professor of electri-
cal and computer engineering at Florida
International University, the study
found that Bejucal, with 10 antenna
arrays, was equipped to launch elec-
tronic attacks on U.S. computer systems.
Specifically, it warned that Cuba could
wage denial-of-service attacks that “pre-

August 19 - September 1, 2003

vent or inhibit the normal use or man-
agement of communications facilities.”

In a follow-on study released last Feb-
ruary, Cereijo wrote, “Bejucal is an elec-
tronic-espionage base used by the Cuban
military intelligence to intercept and
process international communications
passing via communications satellites”
Desmond Ball, a professor with the Stra-
tegic and Defence Studies Centre at Aus-
tralia National University, says that the
People’s Republic of China has operated
from Bejucal since early 1999, following
a February 1998 cooperation agreement.
Ball says that Bejucal’s main functions
are interception of telephone communi-
cations and conducting “cyberwarfare.”

Ifthe Bush administration already had
been floundering at political action and
political warfare against enemies abroad,
it was caught with its pants down by the
time VOA started its low-budget news
show for Iran. Intelligence analysts are
not sure about the extent of Chinese tech-
nical involvement, but the Cubans were
able tostop anew U.S. hearts-and-minds
campaign with the flip of a switch.

As soon as the jamming was identified
and related facts were in, Kenneth Y.
Tomlinson, chairman of the independent

Revolutionary television:
News, information and other programming
broadcast by satellite from the United
States into Iran fuels the democracy
movement in that Muslim country.

Broadcasting Board of Governors (BBG)
that oversees VOA, went on the attack,
saying the jamming was “illegal and
interferes with the free and open flow of
international transmissions.” But the rest
of the Bush administration went into
default mode, filing diplomatic protests
and trying to persuade international sat-
ellite-service providers to deny service
to Cuba. “We raised the jamming with
the government of Cuba. The interfer-
ence with Loral Skynet commercial sat-
ellite transmissions appears to emanate
from the vicinity of Cuba and does
appear to be intentional,” State Depart-
ment spokesman Richard Boucher told
reporters on July 18. Nearly a month
later, the transmissions to Telestar-12 still
were being jammed, according to Zia
Atabay, president of National Iranian
Television (NITV), a private and inde-
pendent channel that broadcasts from
its studios in Woodland Hills, Calif.
Atleast NITV’s 24/7 broadcasting still

Insight - 35




Since the Cubabased jamming of

Expatriate Television Excites Iran Telestar12, Atabay's privately funded e
terprise is pushing him toward bankruptcy,
‘ forcing him soon to lay off workers.
Private citizens started a successful turning the channel into an interactive So what is the Bush administration
news and information operation against forum for Iranians anxious to expose the  doing to support NITV? On July 29, Presi-
; the Iranian regime long before the U.S. corruption and cruelty of the regime, dent George W. Bush in his press confer-
government decided to do so at the while serving as a 24-hour telebridge to ence made a pointed reference to
i Voice of America. lranian-American busi- the United States. Atabay's efforts. “There’s a TV station ...
nessmen in California, not federal diplo- The regime soon jammed the trans- that is broadcast out of Los Angeles by
mats or information warriors, founded missions, but NITV raised more funds for  one of our citizens. He ... has footed the
the first significant TV stations to break stronger, seemingly jamproof, uplinks via  bill. #t's widely watched. ... The people
through the fundamentalist regime’s cen-  Telestar12. of Iran are interested in freedom and

sorship, even as U.S. government
broadcasts seemed carefully tailored
not to offend the mullahs.

One of the half-dozen expatriate
channels is National Iranian Television
(NITV) based near Los Angeles. Rock
musician Zia Atabay started NITV sev-
eral years ago as a business to serve
the nearly 1 million Iranian expatriates
and Americans and Canadians of Iran-
ian descent who now live across North
America. Soon, however, Atabay's
channel took on a political dimension
! to try to liberate the land of his birth
p after a technical glitch accidentally up-
linked the signal to a satellite that
. beamed the programming into Iran.

; NITV was an instant hit, with thou-
sands of callers from Iran flooding
NITV's telephones and fax machines,

we stand by their side.” The president
apparently had not been briefed on
Cuba’s jamming.

“In no way are they helping us,”
says an NITV staffer, before tracking
down Atabay for this reporter. “I'm an
American,” Atabay tells InsteHT. “I'm
American, but my government doesn’t
support me. | told the State Depart-
ment, ‘If I'm doing something wrong,
tell me, what did | do?’ They said,
*You're doing great.’”

By not supporting the most influen-
tial Iranian-American broadcaster, the
Bush administration is by inaction
handing a victory to the mullahs ruling
Teheran. In Atabay's words, “They are
going to shut my mouth in America by
remote control from Iran.”

BEHROUZ MEHRI7AFP

— MW

was under constant jamming attack.
Interviews with several U.S. officials
produce conflicting information about
what happened with the VOA trans-
missions to Iran. Some flatly say that
the jamming continues. Others claim
the jamming has stopped. One pub-
lished account states that the jamming
ended on July 14, while another says
that VOA rerouted its Persian-language
programs through other satellites. Still
other officials say they aren’t sure:
Atabay thinks the State Department
cut a deal with Cuba or Iran, persuad-
ing the jammers to let VOA’s half-hour
of news get through to Iran but leaving
the full-time private broadcasters to
fend for themselves. “These days P'm
going nuts because I can’t believe that
our government doesn’t take it seri-
ously,” says Atabay. “They are still
jamming our signal. NITV is on the
same satellite, Telestar-12, as VOA, on
different platforms, but both are
jammed. Last month, [Secretary of
State Colin] Powell was talking softly
about Iran, but Iranians are upset

On the air: Live satellite broad-
casts from National Iranian Television
studios in Hollywood reach an esti-
mated 20 million viewers in Iran

who own banned satellite dishes.

HECTOR MATA/AFP

36 - Insight August 19 - September 1, 2003




because they think there’s a deal to [cut
us off]. This is a violation of international
law. If they [the Iranian and Cuban gov-
ernments] can block my broadcasts and
bankrupt me, tomorrow they will go after
another one. Tomorrow they can go after
CNN or CBS” Fox News has covered the
fate of NITV, Atabay reports, but “CNN
didn’t say a word”

The Cuban government, through its
daily Communist Party broadsheet, de-
nies all allegations. It accused BBG
Chairman Tomlinson of making a “string
of anti-Cuba lies” by calling the jamming
“a serious threat to satellite cornmuni-
cations.” The Cuban foreign ministry
assailed the United States for what it
called “radio-electronic aggression
against Cuba” in the form of Washing-
ton’s broadcasts to the island. But the Cas-
troregime praised the U.S. State Depart-
ment: “Instead of publicly lying as Mr.
Tomlinson did, {U.S. authorities] handed
over two diplomatic notes asking for the
cooperation of the Cuban government
and presenting technical information on
supposed Cuban interference with U.S.
communications.”

Broadcasting is a major instrument of
warfare on both sides of the war on ter-
ror, just as it was during the Cold War,
when decades of balanced truth-telling
by Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL) helped to roll back the thick
fog of communist censorship and has-
tening the collapse of the Soviet empire.

Havana openly acknowledges jam-
ming US. TV and radio broadcasts into
Cuba, including TV Marti. “With every
right, Cuba has interfered, is interfering
and will continue to interfere solely with
the illegal radio and television transmis-
sions that the U.S. government is sending
to our country,” the Cuban foreign min-
istry said in a July 18 communiqué. “In
that we are aided by the sovereign right
to defend our radio-electronic space from
the subversive radio and television ag-
gression directed at our country since
the early years of the revolution” Havana
is working in the United Nations to cod-
ify into international law the legality of
state ownership of the news media and
Jjamming of unauthorized broadcasts.

US. broadcasting into Cuba via Radio
Marti and TV Marti has been met with
a wall of jamming from Havana for two
generations. “For nearly four decades
Cuba has maintained sophisticated, elec-
tronic intelligence-gathering and offen-
sive capabilities, which range from tap-
ping US. phone conversations to Jam-
ming radio-communications signals and
launching computer viruses. To date, US.
decisionmakers have done little more
than work around them, since they were
never considered serious threats,” says
the Heritage Foundation’s Johnson. Jam-

August 19 - September 1, 2003

ming Telestar-12 for Iran, he asserts,
should prompt US. officials to take Cuba’s
information-warfare capabilities seri-
ously. And it should be met with a tough
response, administration supporters say.
“Interfering with outside transmissions
intended for a third country borders on
hostile action,” says Johnson. “A weak
response may invite further mischief”
But a “ham-handed” response, Johnson
adds, might give Cuban dictator Fidel
Castro a martyr image he craves.

The Center for Security Policy sees
the issue differently. “Bejucal is now a
terrorist asset,” it says in a staterment. “It
gives Castro enormous abilities to con-
duct information warfare against U.S.
assets in space and presents a major
threat to U.S. space dominance. It is dif-
ficult to overstate the gravity of this devel-
opment. President Bush should order the
destruction of the Bejucal facility —now
— before the threat worsens.” Yet the
Bush administration acts as though it’s
helpless, according to NITV’s Atabay: “I
don’t believe it can happen, that Amer-
ica cannot deal with a terrorist govern-
ment.”

Iran is playing tough not only at home
but against US. forces in Afghanistan
and Iraq, mainly using political warfare.
“The Iranians are interfering through
the Ministry of Intelligence and the
IRGC [Iranian Revolutionary Guard
Corps],” a top US. official tells INSIGHT.
“They are quite active along the border
and particularly in the south?”

Details About the
Telestar-12 Satellite

Type: Communications satellite.
One of eight currently in the Telestar
series, and considered one of the
most technologically advanced.

Owner: Loral Skynet of New Jersey.
Management and control center in
Hawley, Pa.

Launched: October 1999, aboard
Ariane 44LP.

Coverage: North America as far
west as Cleveland and Atlanta; the
majority of South America; Europe as
far east as the Ural Mountains in Rus-
sia and south into North Africa; the
United Arab Emirates; South Africa.

Orbit: Geosychronous orbit, 15 de-
grees west.

Markets: Video for broadcast and
business television; high-speed Inter
net access and private multimedia
services to link both sides of the At-
lantic.

Source: Loral Skynet

Opposition leader: Atabay
believes his broadcasts from NITV will
lead to the toppling of Iran’s Islamic
theocracy.

From the Persian Gulf emirate of Qa-
tar in the south, the state of Qatar and
members of Qatar’s ruling Wahhabi fam-
ily play both sides of the terrorism war.
While hosting the theater headquarters
ofthe US. Central Command, the Qatari
regime and members of the ruling farn-
ily co-own the pan-Arab satellite channel
Al-Jazeera, filling Arab TV viewers with
anti-American invective {see “Live From
Qatar: It’s Jihad Television,” March 4,
2002]. “Al-Jazeera’s role is extremely
unhelpful” to U.S. antiterrorism efforts
and to pacification of Iraq, a senior U.S.
official tells INSIGHT. The State Depart-
ment, he says, already has issued
démarches to the government of Qatar,
without meaningful results.

Meanwhile, Iranian broadcasts into
Iraq are intended to incite, organize and
reinforce opposition among Iraqi Shi-
ites to the United States and its allied
occupation coalition, according to a Pen-
tagon analyst. The United States is act-
ing equally helpless in Iraqg, according
to a senior administration official. Com-
menting on foreign hostile TV broad-
casting of anti-American messages into
Iraq, the official says, “I can’t stop Iran-
ian TV. I wish I could. I can’t stop Al-
Jazeera. I wish I could”

With that defeatist approach, the
United States risks losing the peace in
Iraq and handing the country over tothe
Iranian mutlahs and the Wahhabis, crit-
ics say. BBG Chairman Tomlinson sees
an even larger dimension: a threatto USS.
space dominance. The Telestar-12 inci-
dent, he says, “has ominous implications
for the future of international satellite
broadcasting”

J. MICHAEL WALLER IS SENIOR WRITER FOR Insight.

Insight + 37

—%

HECTOR MATA/AFP




